Lireka E-shop s více než milionem francouzských knih, který je posílá do celého světa
Vyvinuli jsme globální e-commerce řešení na míru pro velké francouzské knihkupectví. Řešení je propojené s knižními katalogy, webovými tržišti i dopravci. Databáze knih se pravidelně aktualizuje a e-shop zvládá platby ve více než 70 měnách. Zjistěte, co projekt obnášel, a jak nás 2 roky náročného vývoje posunuly.
IntegraceE-shopDoprava po celém světěE-commerce
Globální e-shop Lireka umožňuje pohodlné prohlížení a nákup francouzských knih téměř
odkudkoli na světě.
S čím a proč nás Lireka oslovila
Po letech sbírání zkušeností v e-commerce se Marc
Bordier rozhodl pro založení globálního e-shopu s knihami ve francouzštině. Znal trh, sepsal detailní
vizi, jaká by měla Lireka být za 3 roky, a hledal partnera, který pro něj připraví technologicky
kvalitní řešení.
V praxi to znamenalo vytvořit robustní back office systém pro několik milionů knih, který
půjde integrovat s:
katalogy knih a distributorů,
globálními webovými tržišti,
systémy několika dopravců,
vlastním e-shopem.
Bylo také nezbytné, aby systém zvládal například správné nacenění knih pro různě
regulované trhy, zohledňoval mezinárodní cla a umožňoval platby ve více než 70 měnách.
„Lireku oslovily naše reference, zejména odvedená práce na
velkém B2B tržišti pro česko–francouzskou firmu Exapro.“
František Salava, CEO COex
O společnosti Lireka
E-shop s knihami ve francouzštině, který je rozesílá do celého světa. Lireka provozuje
také knihkupectví se skladem v Grenoblu a tzv. cross-dock fulfillment centrum – ráno sem
přijdou knihy od distributorů, zaměstnanci je roztřídí, zabalí a tentýž den předají
dopravcům, kteří zásilky dovezou zákazníkům.
1mil.+
nabízených knih
130+
počet zemí světa, kam Lireka doposud doručila knihu
70+
měn, ve kterých lze na e-shopu platit
Projekt jsme rozdělili do dvou fází: marketplace a vlastní e-shop
Klient měl jasný plán – nejprve celý koncept propojíme s globálními webovými tržišti,
teprve po odladění procesů jako nacenění knih, prodej, dynamický pricing, cla nebo
distribuce od Aljašky po Japonsko vytvoříme vlastní prodejní kanál – e-shop Lireka.com.
Začali jsme technickou analýzou projektu, výběrem technologií, návrhem architektury řešení
a napojení na třetí strany (platební brány, dopravci, katalogy). Výstupem pečlivé
přípravy byly také wireframy, které nám i klientovi ujasnily představu
o fungování celého systému.
Komunikace v angličtině, e-shop ve francouzštině
Spolupráce s Lirekou probíhala převážně na dálku a celý projekt jsme odřídili
v angličtině. E-shopové řešení umožňuje prodej ve více jazycích, klientova
strategie však nyní počítá pouze s francouzštinou.
Původní wireframes detailu knihy.
Technologie, na kterých jsme e-commerce řešení pro Lireku
postavili
Backend
Backend aplikace je napsaný v programovacím jazyce Python, s využitím
osvědčených frameworků Django a FastAPI,
pro databáze jsme použili PostgreSQL, MongoDB, Redis a Elasticsearch.
API
komunikaci mezi frontendem a backendem zajišťuje APIGraphQL,
a pro komunikaci mezi backendovými microservices jsme použili RestAPI a Amazon SQS.
IT architektura
kontejnerizace v Docker Swarm,
microservices.
Frontend
frontend framework Angular od Google,
Server Side Rendering (SSR),
Service Workers.
Další technologie třetích stran
Firebase,
DigitalOcean Cloud Services,
ScaleGrid,
AWS,
Cloudflare.
Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.
Architektura celého projektu
Využili jsme kontejneraci v Docker Swarm a aplikaci jsme rozdělili na microservices,
abychom dosáhli větší škálovatelnosti.
Oddělili jsme od sebe architekturu back office a webu, aby v budoucnu mohla fungovat
ve více datových centrech. Architekturu aplikace i CI/CD jsme nastavili tak, abychom
minimalizovali riziko výpadků systému.
Architektura projektu a napojení na služby třetích stran.
Back office na míru, integrace s globálními tržišti nebo dopravci
Import knižních katalogů, ve kterých jsou všechny dostupné i nedostupné
knihy na trhu včetně distributorů, názvů, cen, popisků, počtu stran, typu vazby atd. Data
se do back office propisují několikrát denně, aby systém co nejrychleji zohlednil, že
například vyšel dotisk knihy nebo vydání už není k dispozici. Synchronizace zahrnuje
tisíce změn každý den.
K propojení s webovými tržišti jsme získali developerské účty, které nám umožňují
přístup k tržišti pomocí API. Odladili jsme dynamický pricing zohledňující nákupní cenu, poplatky
pro tržiště, různé typy dopravy i ceny ostatních prodejců. Vymysleli jsme způsob synchronizace
dat v back office, interním skladovém systému a na jednotlivých tržištích – aby Lireka na daném
tržišti například nenabízela knihu, kterou před pár minutami prodala v knihkupectví v Grenoblu.
Konektor s dopravci. Systém nyní umožňuje 4 možnosti – francouzskou poštu
La Poste, soukromé doručovatele Colis Privé, DHL a DHL Express. Každý z nich vyžaduje jiné
dokumenty pro převzetí zásilek, má jiné podmínky i cenu. Algoritmus všechny proměnné
počítá v reálném čase a nabízí zákazníkům nejvýhodnější variantu podle kritérií jako
doručovací adresa, celková cena objednávky, hmotnost, cla atd. Lireka aktuálně plánuje
rozšíření systému o další dopravce, jako např. UPS, Chronopost a další.
S čím počítat při prodeji na webových tržištích
Je to skvělý nástroj pro rychlý vstup na nový trh. Za pár dnů po registraci máte k
dispozici prodejní infrastrukturu i zákaznický servis. Webová tržiště většinou po
prodejcích vyžadují plnění přísných pravidel včetně neustálé aktualizace dostupnosti
zboží nebo včasného doručování produktů. Pokud pravidla porušíte, hrozí vám odstřižení
od platformy.
Intuitivní rozhraní pro zaměstnance umožňuje snadnou správu a vyřízení objednávky – od
jejího přijetí až po tisk zásilkového štítku.
Časová osa spolupráce
2018
Červenec
První schůzka
2018
Prosinec
předání podkladů a vize projektu
2019
Březen
technická analýza
2020
Leden
testovací provoz 1. fáze
2020
Březen
první objednávky
2021
Červenec
testovací provoz 2. fáze
2021
Září
spuštění Lireka.com
Vývoj vlastního prodejního kanálu
Když si Lireka ověřila, že technické řešení s přehledem odbaví stovky zakázek denně a
umožní jejich doručení v termínu po celém světě, přistoupili jsme k další fázi projektu –
vývoji vlastního e-shopu.
Vytvořili jsme CMS na míru pro jednoduchou správu kategorií, stránek a potřebných
SEO parametrů.
Lireka připravila grafiku, my přichystali celou logiku e-shopu (zobrazení produktů,
jednotlivé kroky objednávky, nákupní košík, wishlist).
Integrovali jsme službu třetí strany Algolia pro vyhledávání v databázi knih.
Propojili jsme e-shop s platební bránou, která umožňuje platby v 70+ měnách.
Vyvinuli jsme vlastní řešení pro převod náhledů knížek a dalších obrázků do různých
formátů (při zobrazení na webu, mobilu a tabletu, pro Android, nebo iOS).
Obezřetnost při práci s neevropskými měnami
Dbejte na to, abyste při transakcích v různých měnách pracovali se správným
počtem desetinných míst. U většiny evropských měn to jsou dvě desetinná místa,
ale třeba japonský jen desetinná místa nepoužívá. Při špatném nastavení platební brány
se vám může stát, že zákazníkům strhnete z účtu jinou částku.
Administrace knih umožňuje správu veškerých detailů o jednotlivých titulech, a to i
hromadně.
Co e-commerce řešení Lireka ještě umí?
Detailní dashboardy s informacemi o zpožděných objednávkách, ziskovosti
jednotlivých kanálů nebo objednaných knihách od dodavatelů.
Automatický i manuální blacklisting knih v případě, že distributor požádá
o stažení knihy z prodeje celosvětově nebo v konkrétním státě.
Automatický repricing knih na základě cen konkurence.
Generování VAT reportů (DPH) pro každou zemi.
Napojení na globální tržiště třetích stran.
Pravidelný automatický import reviews a hodnocení z portálu Babelio.
Automatické doobjednání požadované knihy přímo od dodavatele, pokud zboží není skladem –
bez nutnosti zásahu administrátora a s predikcí data dodání.
Generování promo kódů uživatelům – jednotlivě, hromadně nebo pro tzv. referral program
(pozvi dalšího uživatele a získej slevu).
Back office umožňuje napojení na více website, které mohou mít různé domény.
Z pohledu uživatele řešení vypadá jako nezávislé eshopy.
Fixace ceny při vložení zboží do košíku – cenu po dobu 14 dnů nezmění ani dynamický
pricing.
Výsledky projektu Lireka
Po spuštění první fáze projektu prodávala Lireka po celém světě stovky knížek za den.
Z feedbacku a recenzí je vidět, že Lireka získala velké množství nadšených zákazníků
po celém světě.
V backendu je neustále aktualizovaná databáze s více než 1 mil. knih.
Přes systém doposud prošlo více než 150 tis. objednávek.
Lireka umožňuje platit v 70+ měnách.
Doposud si knihu od Lireky objednali zákazníci ze 130+ zemí světa.
Knihy doručují 4 různí dopravci (DHL, DHL Express, Colis Privé, La Poste), algoritmus počítá ceny v reálném čase a vybere pro zákazníka nejvhodnější variantu.
1 000 000+Nabízených produktů v e-shopu
20 000+aktualizací produktů denně
10 000+dynamických přepočtů ceny každou hodinu
„Díky COexu máme moderní backendový a frontendový systém, který
nám umožňuje přijímat objednávky a zasílat tisíce knih po celém světě. Rád bych ocenil
zejména technické znalosti týmu vývojářů a schopnost COexu přidat do projektu vlastní
know-how. Podařilo se nám společně vytvořit e-commerce řešení, kde zákazníci nakupují velmi rádi – snadno najdou, co potřebují, vytvoří objednávku,
zaplatí a do pár dnů mají knížku u sebe. “