On-line TV platformaLicenční zabezpečení videaStreamovací platformaEncoding videa
Během necelého roku jsme vytvořili českou streamovací platformu, kterou od začátku prověřil úspěšný seriál Vyšehrad. Obbod TV si také hravě poradil s 12 tisíci požadavky za sekundu nebo s milionem přehrání za dva týdny. Šlo o rozsáhlý projekt s velkým počtem integrací, u kterého bylo potřeba udělat kvalitní analýzu a proof of concept před samotným vývojem.
V roce 2015 nás oslovil podnikatel Kamil Ouška s tendrem na českou online televizi. Jeho vize byla jasná: výsledkem by mělo být něco jako český Netflix. Už po této jedné větě jsme chápali, co klient potřebuje a návrh řešení se nám už pomalu rýsoval v hlavě.
Streamovací platforma by konkrétně měla:
Byla to pro nás skvělá výzva, do některých věcí jsme se totiž pustili poprvé. Protože jsme ale už měli zkušenost s jinými velkými projekty (např. online B2B tržiště s použitými stroji Exapro, které funguje na celém světě), dokázali jsme navrhnout rozumné rozfázování, které bude předcházet rizikům.
Obbod je česká internetová televize založená Kamilem Ouškou, původně podnikatelem v oblasti energetiky. Pro online TV byl průlomový komediální seriál Vyšehrad z roku 2016. Jde o satirický seriál z fotbalového prostředí z vlastní produkce Obbod TV. Na úspěch navázali seriálem Lajna z hokejového prostředí.
Dali jsme dohromady tým a pustili se do úvodních workshopů zaměřených na proveditelnost a analýzu konkurence. Během analýzy jsme se podívali na vývoj trhu a na silné a slabé stránky služeb jako Netflix, Hulu, Amazon, O2, Voyo, Alza media a Stream.cz. Zajímaly nás i klasické televizní stanice jako Prima, HBO, UPC a Česká televize.
Zaměřili jsme se na:
Pak jsme vypracovali studii proveditelnosti, kde jsme zvážili technické možnosti realizace projektu.
Během příprav jsme dostali nápad, jak vývoj platformy urychlit o šest měsíců a výrazně zlevnit. Abychom nevymýšleli kolo, chtěli jsme využít už existující služby (například enkódovací modul a úložiště) a integrovat je. Nebylo ale stoprocentně jisté, jestli spolu budou opravdu ideálně fungovat.
S klientem jsme se domluvili, že před samotným vývojem nejdřív vypracujeme proof of concept, který nám bude sloužit k ověření našich nápadů. Šli jsme do toho s vědomím, že se možná celý nápad na urychlení vývoje o šest měsíců a zlevnění nepovede a půjdeme původní cestou.
Konkrétně jsme propojovali:
Největší výzvou byla integrace encodingového modulu s DRM (Bitmovin a EZ DRM). Narazili jsme na drobnou chybu v dokumentaci EZ DRM, kterou jsme museli konzultovat přímo s poskytovatelem služeb. Dokázali jsme to ale vyřešit a vývoj po pár dnech pokračoval dále.
DRM, tedy Digital Rights Management, je digitální systém ověřování, jestli má daný uživatel právo k přehrání daného obsahu podle licenčních podmínek. Velké společnosti jako Warner Bros, Paramount Pictures, Sony a další ho vyžadují pro přehrání svých filmů a seriálů.
Díky integraci jsme dokázali vytvořit funkční one-page prototyp, na kterém šel spustit encodovaný trailer autorského seriálu Obbod TV Vyšehrad s DRM.
Po úspěšném prototypu se další vývoj zaměřil na:
Ukázka wireframu detailu filmu.
Od vítězství v tendru jsme na přípravu spuštění měli jen 5 měsíců. Seriál Vyšehrad jsme ale zvládli doručit českým domácnostem k Vánocům.
Začátek tendru
studie proveditelnosti a analýza trhu
one-page prototyp
hlavní fáze vývoje
pilotní test
oficiální spuštění
Rozhodli jsme se pro spolehlivou kombinaci backend a frontend technologií. Zdůraznili bychom následující prvky:
Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.
Přehrávač Obbod TV zvládá více zvukových stop i různé jazykové mutace titulků.
DRM nám během vývoje připravilo další výzvu. Google, Apple a Microsoft mají každý svůj vlastní přístup – pro každé zařízení a prohlížeč jsme tedy museli použít kódování s jiným DRM.
Sami jsme se při tom poučili, že streamovací platforma nemůže být kompatibilní vždy se vším. Windows XP třeba nepodporuje DRM vůbec a Apple s encodingem pracuje jinak než ostatní. Právě v rámci Applu jsme řešili problém s licenčními klíči pro DRM nejvíce.
Jednou z dalších perliček bylo také zahrnutí několika zvukových stop do videí a různé jazykové mutace titulků. Námi vybraný přehrávač Bitmovin sice obojí podporuje, ale s čárkami a háčky si nerozumí. Museli jsme ho proto naučit česky.
Samotný projekt jsme nakonec spustili jen o dva dny později, než bylo v plánu a Vyšehrad se dostal do českých domácností ještě před Vánoci.
Seriál Vyšehrad se hned stal hitem. Už začátkem ledna, tedy v nejvytíženějším období, používalo Obbod TV denně 170 000 diváků. Díky zátěžovému testování a zkušenostem z prvních dní provozu jsme naladili load balancing tak, aby vysokou návštěvnost zvládnul.
Celý proces vývoje trval od analýzy, přes proof of concept až po oficiální spuštění pouze osm měsíců, zabral tisíce hodin práce a na české prostředí šlo o opravdu velký projekt v takto krátkém čase. Dokázali jsme navíc klientovi navrhnout, jak celý proces zrychlit, zlevnit a naše nápady jsme před samotným vývojem ověřili, abychom minimalizovali rizika.
Úspěšně jsme tak naplnili cíle z briefu: vytvořili jsme českou online televizi, která nabízí méně známé tituly, přidává díla vlastní produkce a cílí na českého diváka. Na Obbod TV se postupně objevilo přes 500 filmů a seriálů.
Kromě toho jsme dokázali klientovi pomoci s designem produktu i po obchodní stránce v opravdu silném konkurenčním prostředí českých online TV. A v COexu jsme si sami rozšířili know-how ohledně zvládání heavy traffic pomocí load balancingu.