Pro jednu z nejúspěšnějších českých rodinných firem s miliardovými obraty jsme vytvořili B2B prodejní portál, který jsme propojili s ERP systémem QAD. Dostupnost produktů a data o zákaznících se aktualizují samy, a to pro každou z poboček po celé Evropě. Lokalizované e-shopy navíc fungují s vlastními produkty a v jazyce, v jakém Hranipex potřebuje.
Naše dlouhodobá spolupráce s Hranipexem začala už v roce 2007. Rodinná firma tehdy
chtěla zmodernizovat web a hlavně vytvořit konektor s interním systémem ERP QAD.
Konkrétně potřebovali:
Kromě toho chtěl mít zákazník z důvodu bezpečnosti a stability všechna data na serverech inhouse.
ERP je část informačního systému/software, který firmy používají pro správu podnikových procesů (např. finance, provoz nebo HR). Jedním z vývojářů ERP je kalifornská značka QAD – jejich systém je robustní a používají ho firmy po celém světě.
Hranipex je jedna z největších českých rodinných firem. V Humpolci vyrábějí základní součást nábytku – nábytkovou hranu. Tu najdete třeba okolo svého stolu, lepí se na okraje desek kvůli designu i bezpečnosti. Firma je největším výrobcem nábytkových hran, lepidel a čističů ve střední Evropě s ročním obratem přes 2 miliardy Kč a pobočkami v 11 evropských zemích.
Klientovi se líbilo, že by v jednom balíčku dostal na svou dobu moderní web a optimalizované e-commerce řešení napojené na jeho informační systém. Spolupracovali jsme totiž s naší partnerskou firmou Bioport, která se soustředila na design.
Nejdřív jsme prostudovali dokumentaci informačního systému QAD a pak jsme se setkali s dodavatelem, abychom zjistili, jak projekt správně navrhnout. Jako nejlepší řešení nám vypadlo vytvoření API, aby konektor mohl přenášet všechno potřebné:
Jen pro představu, Hranipex má v systému na 88000 variant produktů. To všechno se musí neustále aktualizovat, aby si zákazník neobjednal něco, co už není skladem.
Na webu jsme vytvořili řešení pro více jazyků a více poboček, které jsou po celé Evropě. Bylo důležité, aby se pro danou pobočku nabídly všechny jazyky, které jsou pro místní trh relevantní:
Jazyky ale nejsou pro jednotlivé pobočky všechno, každá totiž nabízí trochu jiné zboží nebo klidně celé jiné kategorie. E-shop to reflektuje. Vyřešili jsme to přes pobočkové API, které podle parametrů pobočky nabízí správná místní data, jako je dostupné zboží, jeho varianty, skladové množství a ceny.
Vývoj byl zahájen na konci roku 2007 a jeho první fázi jsme zvládli zrealizovat za 6 měsíců. O čtyři roky později následovala aktualizace spojená s expanzí klienta do dalších evropských zemí. V následujících letech jsme průběžně přidávali další evropské pobočky v lokálních jazycích. Dodnes udržujeme servery a drobně rozvíjíme aplikaci dle požadavků klienta.
Zahájení spolupráce
Spuštění první produkční verze e-shopu
Analýza nových požadavků
Hlavní práce na velkém updatu
Spuštění produkční verze
Údržba a správa serverů a drobný rozvoj
V e-shopu, kde jsou tisíce produktů, musí vyhledávání fungovat opravdu dobře. Zkoumali jsme proto, co lidé nejčastěji vyhledávají a co tím myslí. Je totiž těžké zapamatovat si přesný název výrobku, který se skládá z barvy a čísel.
Vyhledávací algoritmus jsme proto přizpůsobili i případným překlepům. Dokonce zvládne vyhledat hranu ze zkomoleného zápisu kompatibilní desky.
Ukázka toho, co truhláři zadávají a co chtějí najít (a díky nám i najdou):
Rozhodli jsme se pro spolehlivou kombinaci backendu a frontendu založenou na:
Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.
Během vývoje jsme řešili, jestli se data budou synchronizovat v reálném čase, jak původně chtěl klient. Narazili jsme na to, že neustálá synchronizace desítek tisíc produktů je náročná na přenos dat a neúměrně zatěžuje ERP QAD. Proto jsme se rozhodli, že budeme data synchronizovat periodicky jednou za dvě hodiny pro každou pobočku, což pořád zajišťuje bezproblémové fungování.
Aby nedošlo k nekonzistenci dat, určili jsme jako jejich hlavní zdroj ERP QAD. V samotné administraci e-shopu je většina dat pouze ve formě přehledů a tabulek pro čtení (kromě CMS s contentem a překladového systému s překlady všech textů).
Po vývoji konektoru jsme pracovali na lokalizacích. Nejdřív jsme se postarali o pobočky v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku, v dalších letech o pobočky v Německu, Litvě, Ukrajině, Rakousku a Francii, až jsme nakonec dobyli Velkou Británii.
V roce 2012 jsme se pustili do velkého updatu. Aktualizovali jsme frontend i backend aplikace a připravili systém na častější aktualizace dat z ERP QAD. Hlavním důvodem této aktualizace byl rostoucí počet nových poboček, objednávek i zákazníků. Díky analýze vyhledávaných produktů, jsme pro zákazníky Hranipexu připravili nový a výrazně rychlejší způsob vyhledávání pomocí Elasticsearch.
Když klient s e-shopem začínal, skoro všichni zákazníci objednávali přes obchodníky. I když jsou obchodníci v tomto segmentu pořád hlavním kanálem, objednávky přes e-shop vzrostly z 2 % na 30 %.
Každá pobočka teď má svůj lokalizovaný e-shop se správnými cenami, v jazyce podle potřeby a s výrobky, které na daném místě potřebují nabízet. Navíc se nám podařilo: