Hranipex Jak jsme pro Hranipex vyvinuli prodejní B2B portál pro 11 zemí napojený na ERP
Pro jednu z nejúspěšnějších českých rodinných firem s miliardovými obraty jsme vytvořili B2B prodejní portál, který jsme propojili s ERP systémem QAD. Dostupnost produktů a data o zákaznících se aktualizují samy, a to pro každou z poboček po celé Evropě. Lokalizované e-shopy navíc fungují s vlastními produkty a v jazyce, v jakém Hranipex potřebuje.
prodejní b2b portálkonektor s erp qadlokalizace webue-shop napojený na is/erp
Homepage portálu Hranipex
Když se e-shop propojí s informačním systémem, firma
ušetří desítky hodin
Naše dlouhodobá spolupráce s Hranipexem začala už v roce 2007. Rodinná firma tehdy
chtěla zmodernizovat web a hlavně vytvořit konektor s interním systémem ERP QAD. Konkrétně potřebovali:
aby si zákazník mohl objednat přes web a objednávka se propsala do
QADu,
aby se data o zásobách zboží propisovala z ERP do e-shopu v reálném čase,
aby se data registrovaných zákazníků propisovala na e-shop přímo ze CRM
a aby se celá logika dala aplikovat i pro weby poboček v dalších zemích a v různých jazycích.
Kromě toho chtěl mít zákazník z důvodu bezpečnosti a stability všechna data na serverech inhouse.
Co je to ERP a QAD
ERP je část informačního systému/software, který firmy používají pro správu
podnikových procesů (např. finance, provoz nebo HR). Jedním z vývojářů ERP je
kalifornská značka QAD – jejich systém je robustní a používají ho firmy po celém
světě.
Schéma napojení ERP QAD na obchodní B2B portál Hranipexu
O firmě Hranipex
Hranipex je jedna z největších českých rodinných firem. V Humpolci vyrábějí
základní součást nábytku – nábytkovou hranu. Tu najdete třeba okolo svého stolu, lepí se
na okraje desek kvůli designu i bezpečnosti. Firma je největším výrobcem
nábytkových hran, lepidel a čističů ve střední Evropě s ročním obratem přes
2 miliardy Kč a pobočkami v 11 evropských zemích.
65+
trhů
5 500+
nabízených produktů
250 000+
km nábytkových hran za rok
Jako správní partneři jsme se zvládli postarat o všechno naráz
Klientovi se líbilo, že by v jednom balíčku dostal na svou dobu moderní web
a optimalizované e-commerce řešení napojené na jeho
informační systém. Spolupracovali jsme totiž s naší partnerskou firmou Bioport, která se soustředila
na design.
Jedna z prvních verzí portálu Hranipex
Konektor B2B portálu s ERP QAD ohlídá zásoby tisíců produktů, ceny i správné DPH
Nejdřív jsme prostudovali dokumentaci informačního systému QAD a pak jsme se setkali
s dodavatelem, abychom zjistili, jak projekt správně navrhnout. Jako nejlepší řešení nám
vypadlo vytvoření API, aby konektor mohl přenášet všechno potřebné:
produkty a jejich varianty,
správné skladové množství podle poboček,
správně nastavené ceny podle cenových hladin zákazníků,
zákazníky z CRM,
historii nákupů
nebo obchodní proces (nákup, objednávky, faktury apod.).
Jen pro představu, Hranipex má v systému na 88000 variant produktů. To všechno
se musí neustále aktualizovat, aby si zákazník neobjednal něco, co už není skladem.
„Když si chcete otevřít e-shop v cizí zemi, musíte dodržovat tamní legislativu. Takže i správné nastavení DPH.
A to není úplně snadné, když fungujete na tolika trzích jako Hranipex. Proto potřebujete
aby e-shop striktně respektoval pobočková nastavení.“
Tomáš Klíma, Project manager COex
Z Humpolce až k oceánu: B2B portál vznikl
v osmi jazycích
Na webu jsme vytvořili řešení pro více jazyků a více poboček, které jsou po celé Evropě.
Bylo důležité, aby se pro danou pobočku nabídly všechny jazyky, které jsou pro místní trh
relevantní:
čeština,
angličtina,
němčina,
španělština,
francouzština,
italština,
holandština,
ruština.
Jazyky ale nejsou pro jednotlivé pobočky všechno, každá totiž nabízí trochu jiné zboží nebo klidně celé jiné kategorie. E-shop to reflektuje.
Vyřešili jsme to přes pobočkové API, které podle parametrů pobočky nabízí správná místní data, jako je dostupné zboží, jeho
varianty, skladové množství a ceny.
Portál klientovi umožňuje e-shop lokalizovaně provozovat ve všech zemích, kde má obchodní zastoupení.
Časová osa spolupráce
Vývoj byl zahájen na konci roku 2007 a jeho první fázi jsme zvládli zrealizovat za 6
měsíců. O čtyři roky později následovala aktualizace spojená s expanzí klienta do
dalších evropských zemí. V následujících letech jsme průběžně přidávali další evropské
pobočky v lokálních jazycích. Dodnes udržujeme servery a drobně rozvíjíme aplikaci dle
požadavků klienta.
2007
Prosinec
Zahájení spolupráce
2008
Červen
Spuštění první produkční verze e-shopu
2012
Květen
Analýza nových požadavků
2012
Podzim
Hlavní práce na velkém updatu
2013
Duben
Spuštění produkční verze
2022
Dodnes
Údržba a správa serverů a drobný rozvoj
Vyhledávací algoritmus rozumí lidem a najde i hranu s překlepem
V e-shopu, kde jsou tisíce produktů, musí vyhledávání fungovat opravdu dobře. Zkoumali
jsme proto, co lidé nejčastěji vyhledávají a co tím myslí. Je totiž těžké
zapamatovat si přesný název výrobku, který se skládá z barvy a čísel.
Vyhledávací algoritmus jsme proto přizpůsobili i případným překlepům. Dokonce zvládne
vyhledat hranu ze zkomoleného zápisu kompatibilní desky.
Ukázka toho, co truhláři zadávají a co chtějí najít (a díky nám i najdou):
u212, u 212, 212 → deska Egger U212,
bílá hrana → HU 11013 ABS bílá,
U156 → desky Egger U156 ST15, U156 ST9, 156 MD a další varianty se 156.
Truhláři nepotřebují zadat přesný název. Vyhledávač je pochopí.
Pro dobrý výsledek nám posloužily technologie Python, Django a PostgreSQL
Rozhodli jsme se pro spolehlivou kombinaci backendu a frontendu založenou na:
Backend aplikace je napsaný v programovacím jazyce Python,
s využitím osvědčeného webového frameworku Django,
webserver pohání Gunicorn a jako proxy server je využit Nginx,
PDF se srovnávacími tabulkami hran a desek o 1200 stránkách generujeme pomocí LaTeX
Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.
Architektura projektu
Během vývoje jsme řešili, jestli se data budou synchronizovat v reálném čase, jak
původně chtěl klient. Narazili jsme na to, že neustálá synchronizace desítek tisíc produktů je náročná na přenos dat a neúměrně zatěžuje ERP QAD. Proto jsme se rozhodli, že budeme data
synchronizovat periodicky jednou za dvě hodiny pro každou pobočku, což pořád zajišťuje bezproblémové
fungování.
Aby nedošlo k nekonzistenci dat, určili jsme jako jejich hlavní zdroj ERP QAD.
V samotné administraci e-shopu je většina dat pouze ve formě přehledů a tabulek
pro čtení (kromě CMS s contentem a překladového systému s překlady všech
textů).
Schema architektury projektu a napojení na ERP QAD
Přidáváme nové pobočky a děláme velký update
Po vývoji konektoru jsme pracovali na lokalizacích. Nejdřív jsme se
postarali o pobočky v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na
Slovensku, v dalších letech o pobočky v Německu, Litvě, Ukrajině, Rakousku
a Francii, až jsme nakonec dobyli Velkou Británii.
V roce 2012 jsme se pustili do velkého updatu. Aktualizovali jsme
frontend i backend aplikace a připravili systém na častější aktualizace dat
z ERP QAD. Hlavním důvodem této aktualizace byl rostoucí počet nových poboček,
objednávek i zákazníků. Díky analýze vyhledávaných produktů, jsme pro zákazníky
Hranipexu připravili nový a výrazně rychlejší způsob vyhledávání pomocí Elasticsearch.
Výsledky a vychytávky
Když klient s e-shopem začínal, skoro všichni zákazníci objednávali přes obchodníky. I
když jsou obchodníci v tomto segmentu pořád hlavním kanálem, objednávky přes e-shop vzrostly z 2 % na 30 %.
Každá pobočka teď má svůj lokalizovaný e-shop se správnými cenami, v jazyce
podle potřeby a s výrobky, které na daném místě potřebují nabízet. Navíc se nám podařilo:
Zajistit stabilní synchronizaci dat každé dvě hodiny.
Zákazník do vyhledávání nepotřebuje napsat přesný název výrobku, vyhledávač ho pochopí i
podle indicií.
Klient nabízí personalizované ceny podle toho, co zákazník nejčastěji objednává.
Truhláři si vygenerují PDF katalog, který páruje typy desek se správnými typy hran.
88 000+variant produktů
22 000+zákazníků
8jazyků
„S COexem spolupracujeme od roku 2007, po celou dobu nám je
silným a spolehlivým partnerem, nejen v oblasti vývoje e-commerce řešení na míru s napojením na firemní system ERP QAD, ale také při údržbě a rozvoji
projektu a správě serverů.“
Pavel Koumar, Marketingový specialista, Hranipex
Máte zájem o nezávaznou konzultaci, nebo se chcete jen na něco zeptat?