Hranipex Jak jsme pro Hranipex vyvinuli prodejní B2B portál pro 11 zemí napojený na ERP

Pro jednu z nejúspěšnějších českých rodinných firem s miliardovými obraty jsme vytvořili B2B prodejní portál, který jsme propojili s ERP systémem QAD. Dostupnost produktů a data o zákaznících se aktualizují samy, a to pro každou z poboček po celé Evropě. Lokalizované e-shopy navíc fungují s vlastními produkty a v jazyce, v jakém Hranipex potřebuje.

prodejní b2b portálkonektor s erp qadlokalizace webue-shop napojený na is/erp
Homepage portálu Hranipex

Když se e-shop propojí s informačním systémem, firma ušetří desítky hodin

Naše dlouhodobá spolupráce s Hranipexem začala už v roce 2007. Rodinná firma tehdy chtěla zmodernizovat web a hlavně vytvořit konektor s interním systémem ERP QAD.
Konkrétně potřebovali:

  • aby si zákazník mohl objednat přes web a objednávka se propsala do QADu,
  • aby se data o zásobách zboží propisovala z ERP do e-shopu v reálném čase,
  • aby se data registrovaných zákazníků propisovala na e-shop přímo ze CRM
  • a aby se celá logika dala aplikovat i pro weby poboček v dalších zemích a v různých jazycích.

Kromě toho chtěl mít zákazník z důvodu bezpečnosti a stability všechna data na serverech inhouse.

Co je to ERP a QAD

ERP je část informačního systému/software, který firmy používají pro správu podnikových procesů (např. finance, provoz nebo HR). Jedním z vývojářů ERP je kalifornská značka QAD –⁠ jejich systém je robustní a používají ho firmy po celém světě.

Schéma napojení ERP QAD na obchodní B2B portál Hranipexu
Schéma napojení ERP QAD na obchodní B2B portál Hranipexu

O firmě Hranipex

Hranipex je jedna z největších českých rodinných firem. V Humpolci vyrábějí základní součást nábytku – nábytkovou hranu. Tu najdete třeba okolo svého stolu, lepí se na okraje desek kvůli designu i bezpečnosti. Firma je největším výrobcem nábytkových hran, lepidel a čističů ve střední Evropě s ročním obratem přes 2 miliardy Kč a pobočkami v 11 evropských zemích.

logo Hranipex
65+
trhů
5 500+
nabízených produktů
250 000+
km nábytkových hran za rok

Jako správní partneři jsme se zvládli postarat o všechno naráz

Klientovi se líbilo, že by v jednom balíčku dostal na svou dobu moderní web a optimalizované e-commerce řešení napojené na jeho informační systém. Spolupracovali jsme totiž s naší partnerskou firmou Bioport, která se soustředila na design.

Jedna z prvních verzí portálu Hranipex
Jedna z prvních verzí portálu Hranipex

Konektor B2B portálu s ERP QAD ohlídá zásoby tisíců produktů, ceny i správné DPH

Nejdřív jsme prostudovali dokumentaci informačního systému QAD a pak jsme se setkali s dodavatelem, abychom zjistili, jak projekt správně navrhnout. Jako nejlepší řešení nám vypadlo vytvoření API, aby konektor mohl přenášet všechno potřebné:

  • produkty a jejich varianty,
  • správné skladové množství podle poboček,
  • správně nastavené ceny podle cenových hladin zákazníků,
  • zákazníky z CRM,
  • historii nákupů
  • nebo obchodní proces (nákup, objednávky, faktury apod.).

Jen pro představu, Hranipex má v systému na 88000 variant produktů. To všechno se musí neustále aktualizovat, aby si zákazník neobjednal něco, co už není skladem.

Když si chcete otevřít e-shop v cizí zemi, musíte dodržovat tamní legislativu. Takže i správné nastavení DPH. A to není úplně snadné, když fungujete na tolika trzích jako Hranipex. Proto potřebujete aby e-shop striktně respektoval pobočková nastavení. 

Tomáš Klíma,
Project manager COex

Z Humpolce až k oceánu: B2B portál vznikl v osmi jazycích

Na webu jsme vytvořili řešení pro více jazyků a více poboček, které jsou po celé Evropě. Bylo důležité, aby se pro danou pobočku nabídly všechny jazyky, které jsou pro místní trh relevantní:

  • čeština,
  • angličtina,
  • němčina,
  • španělština,
  • francouzština,
  • italština,
  • holandština,
  • ruština.

Jazyky ale nejsou pro jednotlivé pobočky všechno, každá totiž nabízí trochu jiné zboží nebo klidně celé jiné kategorie. E-shop to reflektuje. Vyřešili jsme to přes pobočkové API, které podle parametrů pobočky nabízí správná místní data, jako je dostupné zboží, jeho varianty, skladové množství a ceny.

Portál klientovi umožňuje e-shop lokalizovaně provozovat ve všech zemích, kde má obchodní zastoupení.
Portál klientovi umožňuje e-shop lokalizovaně provozovat ve všech zemích, kde má obchodní zastoupení.

Časová osa spolupráce

Vývoj byl zahájen na konci roku 2007 a jeho první fázi jsme zvládli zrealizovat za 6 měsíců. O čtyři roky později následovala aktualizace spojená s expanzí klienta do dalších evropských zemí. V následujících letech jsme průběžně přidávali další evropské pobočky v lokálních jazycích. Dodnes udržujeme servery a drobně rozvíjíme aplikaci dle požadavků klienta.

2007

Prosinec

Zahájení spolupráce

2008

Červen

Spuštění první produkční verze e-shopu

2012

Květen

Analýza nových požadavků

2012

Podzim

Hlavní práce na velkém updatu

2013

Duben

Spuštění produkční verze

2022

Dodnes

Údržba a správa serverů a drobný rozvoj

Vyhledávací algoritmus rozumí lidem a najde i hranu s překlepem

V e-shopu, kde jsou tisíce produktů, musí vyhledávání fungovat opravdu dobře. Zkoumali jsme proto, co lidé nejčastěji vyhledávají a co tím myslí. Je totiž těžké zapamatovat si přesný název výrobku, který se skládá z barvy a čísel.

Vyhledávací algoritmus jsme proto přizpůsobili i případným překlepům. Dokonce zvládne vyhledat hranu ze zkomoleného zápisu kompatibilní desky.

Ukázka toho, co truhláři zadávají a co chtějí najít (a díky nám i najdou):

  • u212, u 212, 212 → deska Egger U212,
  • bílá hrana → HU 11013 ABS bílá,
  • U156 → desky Egger U156 ST15, U156 ST9, 156 MD a další varianty se 156.
Truhláři nepotřebují zadat přesný název. Vyhledávač je pochopí.
Truhláři nepotřebují zadat přesný název. Vyhledávač je pochopí.

Pro dobrý výsledek nám posloužily technologie Python, Django a PostgreSQL

Rozhodli jsme se pro spolehlivou kombinaci backendu a frontendu založenou na:

  • Backend aplikace je napsaný v programovacím jazyce Python,
  • s využitím osvědčeného webového frameworku Django,
  • pro databáze jsme použili PostgreSQL a Redis,
  • fulltextové vyhledávání pohání Elasticsearch,
  • pro správu asynchronních úloh využíváme Celery,
  • webserver pohání Gunicorn a jako proxy server je využit Nginx,
  • PDF se srovnávacími tabulkami hran a desek o 1200 stránkách generujeme pomocí LaTeX

Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.

python django PostgreSQL elastic redis nginx celery gunicorn gunicorn

Architektura projektu

Během vývoje jsme řešili, jestli se data budou synchronizovat v reálném čase, jak původně chtěl klient. Narazili jsme na to, že neustálá synchronizace desítek tisíc produktů je náročná na přenos dat a neúměrně zatěžuje ERP QAD. Proto jsme se rozhodli, že budeme data synchronizovat periodicky jednou za dvě hodiny pro každou pobočku, což pořád zajišťuje bezproblémové fungování.

Aby nedošlo k nekonzistenci dat, určili jsme jako jejich hlavní zdroj ERP QAD. V samotné administraci e-shopu je většina dat pouze ve formě přehledů a tabulek pro čtení (kromě CMS s contentem a překladového systému s překlady všech textů).

Schema architektury projektu a napojení na ERP QAD
Schema architektury projektu a napojení na ERP QAD

Přidáváme nové pobočky a děláme velký update

Po vývoji konektoru jsme pracovali na lokalizacích. Nejdřív jsme se postarali o pobočky v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku, v dalších letech o pobočky v Německu, Litvě, Ukrajině, Rakousku a Francii, až jsme nakonec dobyli Velkou Británii.

V roce 2012 jsme se pustili do velkého updatu. Aktualizovali jsme frontend i backend aplikace a připravili systém na častější aktualizace dat z ERP QAD. Hlavním důvodem této aktualizace byl rostoucí počet nových poboček, objednávek i zákazníků. Díky analýze vyhledávaných produktů, jsme pro zákazníky Hranipexu připravili nový a výrazně rychlejší způsob vyhledávání pomocí Elasticsearch.

Výsledky a vychytávky

Když klient s e-shopem začínal, skoro všichni zákazníci objednávali přes obchodníky. I když jsou obchodníci v tomto segmentu pořád hlavním kanálem, objednávky přes e-shop vzrostly z 2 % na 30 %.

Každá pobočka teď má svůj lokalizovaný e-shop se správnými cenami, v jazyce podle potřeby a s výrobky, které na daném místě potřebují nabízet. Navíc se nám podařilo:

  • Zajistit stabilní synchronizaci dat každé dvě hodiny.
  • Zákazník do vyhledávání nepotřebuje napsat přesný název výrobku, vyhledávač ho pochopí i podle indicií.
  • Klient nabízí personalizované ceny podle toho, co zákazník nejčastěji objednává.
  • Truhláři si vygenerují PDF katalog, který páruje typy desek se správnými typy hran.
88 000+ variant produktů
22 000+ zákazníků
8 jazyků

S COexem spolupracujeme od roku 2007, po celou dobu nám je silným a spolehlivým partnerem, nejen v oblasti vývoje e-commerce řešení na míru s napojením na firemní system ERP QAD, ale také při údržbě a rozvoji projektu a správě serverů.

Marketingový specialista
Pavel Koumar,
Marketingový specialista, Hranipex

Máte zájem o nezávaznou konzultaci, nebo se chcete jen na něco zeptat?