Běžný pracovní úkol trval původně 32 minut a vyžadoval 35 kroků. Navrhli jsme informační systém na míru, díky kterému zaměstnanci advokátní kanceláře zvládnou stejnou práci jen za 13 minut. Vše ostatní zařídí algoritmy. Získaný čas náš klient využil převážně k práci pro nové zákazníky. I díky tomu se investice do nového informačního systému na míru zaplatila už za necelý rok.
Středně velká advokátní kancelář se na nás obrátila kvůli novému informačnímu systému, který by měl zvýšit efektivitu firmy. Zaměstnanci byli vytížení klasickou agendou farmaceutického práva, soudními spory, monitoringem legislativy, workshopy a složitými, zdlouhavými procesy. Vedení chtělo mít veškeré informace o firemních aktivitách v jednom přehledném systému a usnadnit zaměstnancům práci.
Na běžnou spisovou agendu právníci využívali starší informační systém pro advokátní kanceláře. Ostatní typy zakázek a provozní věci ale řešili přes tabulky v Excelu, sdílené soubory na serveru, e-maily nebo poznámky na papíře.
Vedení vědělo, že zaměstnanci tráví spoustu času přepisováním dat, jejich manuální kontrolou a podobnou režijní prací. Manažerům navíc chyběl přehled o stavu zakázek nebo rozdělení práce mezi zaměstnanci.
Advokátní kancelář se proto rozhodla pro nový informační systém, který sjednotí činnosti, vnese do všeho přehled a usnadní zaměstnancům práci.
Odborníci se specializací na farmaceutické právo. Středně velká kancelář se 4 advokáty, 10 koncipienty a malou administrativou. Významnou část jejich agendy tvořilo vzdělávání odborné i laické veřejnosti formou seminářů o legislativě ve farmacii, kosmetickém průmyslu a oblasti speciálních potravin.
V roce 2019 se AK Marečková spojila s advokátní kanceláří Vilímková Dudák & Partners.
Abychom dali dohromady kvalitní zadání, začali jsme spolupráci analýzou. Připravili jsme dotazník pro manažery i řadové zaměstnance, abychom zjistili největší překážky při běžné práci. Odpovědi nám usnadnily identifikaci důležitých procesů, ty jsme detailně popsali a s pomocí procesní analýzy a zásad lean managementu navrhli nové.
Zjistili jsme mimo jiné, že ke splnění jednoho z běžně opakujících se úkolů musí zaměstnanci udělat 35 různých úkonů, které v součtu zaberou 32 minut. Výstupem analýzy byl návrh, jak tento konkrétní proces zjednodušit na 24 kroků a 13 minut – odstraněním: duplicitních kroků, přesouvání dat mezi systémy a ručního opisování dat, které může systém vložit sám a bez překlepů.
V zadání jsme detailně popsali i několik scénářů workflow pro různé typy zakázek. Tím jsme eliminovali prostoje, snížili chybovost a umožnili efektivnější zapojení koncipientů – zkušenější advokáti se u vybraných typů zakázek přesunuli do role supervizorů a získali více času na své zakázky.
Z analýzy a dosavadní agendy vyplynul i detailní návrh modulů informačního systému na míru. Logiku jsme navrhli tak, aby po přihlášení viděl každý uživatel podle své role jen ty pro něj důležité informace. Advokátům tedy dashboard servíruje nejdříve zakázky, které musí zkontrolovat, a koncipientům jejich rozpracované zakázky. Strukturu celého systému jsme navrhli tak, abychom uživatele nezatěžovali nepotřebnými informacemi.
Začali jsme dotazníkem, pokračovali procesní analýzou a následně navrhli wireframy. Po jejich odsouhlasení jsme se pustili do programování. Informační systém jsme s klientem otestovali a spustili v dvoutýdenním přechodném režimu. Po odladění drobností jsme systém spustili pro všechny zaměstnance.
AKM nás oslovila s poptávkou na nový inforační systém
Zahájení procesní analýzy a tvorba wireframes systému
Zahájení vývoje nového informačního systému pro advokátní kancelář
Dokončení vývoje a spuštění produkčního prostředí
Ladění nových funkcí na základě feedbacku uživatelů
Informační systém na míru pro advokátní kancelář jsme postavili s pomocí moderních technologií. Konkrétně jsme pro vývoj využili tyto čtyři technologie:
Více o tom, jaké nástroje a technologie v COexu používáme, se dozvíte na stránce o webových technologiích.
Pro informační systém na míru jsme navrhli a naprogramovali automatický import poptávek z MS Outlook. Při procesní analýze jsme zjistili, že právě založení nové zakázky do systému přináší jedno z největších zdržení práce – a navíc se tato aktivita opakuje klidně několikrát denně. Když tedy na e-mail advokátní kanceláře přijde poptávka, stisknutím tlačítka se v systému vytvoří nová zakázka.
Uživatel pak jen doplní informace o typu zakázky, termíny a případně i kolegy, kteří se na projektu budou také podílet. Co zaměstnancům dříve trvalo více než 10 minut a docházelo k chybám, teď zabere pár vteřin. Měsíčně toto tlačítko advokátní kanceláři šetří 20 hodin práce.
Advokátní kancelář díky informačnímu systému na míru získala lepší přehled o stavu různých typů zakázek. Odstraněním opakujících se činností jsme zaměstnancům usnadnili práci a firmě se zvýšila efektivita práce.
Zjednodušením procesů a automatizací pomalých režijních činností jsme klientovi ušetřili 40 % času. Ten se mu podařilo využít pro práci na nových zakázkách a investice do informačního systému na míru se advokátní kanceláři vrátila za necelý rok.